Hemma igen efter några dagar i snöiga Småland.

Åkte ju ner redan i Torsdags 20/11 som ni kanske minns.
Först hann vi med mammagympan med Emma och Maja. Sara och Elias var oxå där.
När vi ätit och packat in i bilen börja vi vår resa ner. Vädret var toppen så resan gick jättebra inga stop längs vägen heller, helt otroligt faktiskt. Eller nu ljög jag det blev 2 stop ett kiss och ett leta rätt på mammas mobil som Thella slängde iväg.
 

Vi kom ner runt halv 7-7. Då var det inte en kotte hemma i Fallhult. Mamma jobba och pappa var och lyssna på Pierrsa som spela trummor i Valhall.
Men framåt 8 kom morfar hem, mormor hann oxå träffa båda barnen innan de somna.
  Lite mys och lek hans med innan John blund kom.

Fredag 21/11
När vi slog upp ögonen i morse var det en massa snö utanför, Oliwer han ville ut på en gång.
Så 20 i 10 var han och jag ute och sopade fram pappas bil, sen var vi uppe hos gammelmormor och leta redan på en bob. Var ute i mer än 2 timmar sen höll jag på att frysa ihjäl hade inte med mig några termobyxor utan fick nöja mig med långkallingar och jeans. Frös lite om man säger så.
 Bilen förre
 under tiden
efter
 Hitta denna upp på logen Oliwer tyckte det var super kul att åka på
vägen ner till mormor och morfar.
 Skottar lite åt morfar.
 hmm hur gick det där till?? min lilla snögubbe.

När Thella och Daniel vaknat efter förmiddagsluren så gjorde vi lite mat. Sen följde Oliwer med morfar och morbror Peppe upp till gammelmormor för att skotta åt henne. Daniel och jag tog med oss Thella och åkte ner till Hultsfred för att handla lite. Sen möte vi upp de andra hos gammelmormor och tog en fika där.

Vid lite innan 6 kom min gamla barndoms kamrat Sofia och hämta upp mig, vi skulle träffa Eva nere i Hultsfred och äta lite god mat på deras kinaresturang. Det var väldigt trevligt prata gamla minnen och en massa nya.
Hur trevligt som helst gör gärna om det igen.
 Tack för en trevlig kväll tjejer.

När jag kom hem igen runt 9 så hitta jag alla i soffan.
 Emil, Pappa Peppe och Pierrsa lite öl och pizza liva upp deras kväll.
 Daniel och mamma såg oxå ut att vara rätt nöjda med livet.
Malou besökte toan under tiden jag hade kameran framme vill inte föreviga detta besöket.
Oliwer och Thella sov. Oliwer hade visst somnat med feber efter en hård dag ute. Var livrädd hela natten att det skulle vara magsjuka som var på ingång men vi klara oss som tur var.

Lördag 22/11
Idag vakna jag inte förens 20 i 11 av att Oliwer knorrade om att han var hungrig. Asså fatta han låg och sov men vakna av att hans mage kurra så han vill gå ner och äta. Han var hur seg som helst och gick knappt få upp ur sängen. Igen feber men trött var han fortfarande. Han flyttade ner i soffan och fick i sig några smörgåsar och kolla lite på tv.

 Sen kom morfar hem från älgjakten och berätta att de skjutit en kalv så Oliwer tog med sig moster Malou och pappa Daniel för att kolla in den. Var inte alls lika trevligt som han hade hoppas på.

Oliwer och Daniel åkte in till Vimmerby för att hämta hem Emil som hade bowlingtävling. Vi andra fixade inför Malous 25 årskalas. Det blev pajer, sallad och bröd. Mumsig värre.
 Den blivande 25 åringen och mamman Malou.
Vi blev rätt mycket folk på kalaset.
Bara alla vi syskon med respektive och barn kom upp i  14 st, sen var det mamma och pappa, gammelmormor, morbror Åke och hans Lena. Emils mamma och pappa å syster. Sen Tappo såkklart.
Så vi var ca 25 personer. Lite varmt blev det.
Men Malou verka nöjd så det var ju bra.
Lite bilder från kvällen.
 Mina goa barn med Emil
 Gammelmormor Birgit med Thella
 Tim, Therese, Peppe,Tappo och Daniel
 Peter (Han som dricker) Linus, Christian. Bosse Emils pappa och sen min pappa.
 Syster Lena, gammelmormor, mamma, Lena och Åke.
 Åke, syster Malou, Emils syster Lina och hans mamma Rosa.
 Kusin Ludde hitta en skön ställning framför datan.
 Oliwer gav moster Malou paket från honom och Thella.
 Moster Lena fick lära sig ett och annat om traktorer av Timpan.
 Riddaren Oliwer somnade visst ifrån sin vakt vid kalaset.
 Pierre fick ett av sina 14 skrattanfall under kvällen.
 Ludde med gammelmormor. Jag tror hon krymper.
 När ungdomarna gått och lagt sig tog den äldre generationen över partandet.
Å det skötte de utmärkt.

Söndag 23/11.
GRATTIS PÅ 25 ÅRSDAGEN MALOU.!!!!!!!!


Morgonen började med att Daniel försökte få liv i Pierrsa typ hela dagen, eller nej han kom faktiskt upp till 10.
 En trött Pierrsa
 Till Oliwers glädje hade Ludwig sovit kvar i Fallhult.
 Kusinerna Ludwig och Thella.
 Thella digga den sjungande fisken sten hårt Oliwer fick snällt trycka hela tiden.

Efter maten packa vi in oss alla i bilen och åkte till Hultsfred. Jag hade bokat 3 banor i bowlinghallen så vi passa på att åka dit ett gäng. Oliwer hade aldrig bowlat innan så han tyckte det var super kul.
Det var jag, Daniel, Oliwer, pappa, Pierrsa, Peppe, Emil, Tappo, Ludwig, Linus och Christian som bowla lite. Malou titta på och serverad oss dricka. Mamma tog med Thella på en promenad i Hultsfred undertiden.
Lite kort från bowlingen.
 
 
 
 
 Fönster tittare fanns det oxå.
kan avslöja att Pierrsa vann alltihop och Oliwer vann både över sin mamma och pappa.
hmm får ta och bowla igen snart utan barn så man kan öva upp sig lite.

När bowlingen var avklarad och vi packat in alla i bilen igen åkte några av oss hem till mamma och pappa igen.
Vi gav Malou och Emil vårat stora paket. De blev super glad det var ju det som var meningen. Ett litet TACK för allt vi fått av dem under dessa år vi haft Oliwer.
 
Mamma hade under hot från Malou gjort allas favis tårta KOLATÅRTAN

Den tårtan saknar man verkligen när man bor så här långt ifrån mamma. Har prövat göra den själv några gånger men det blir bara skit av alltihop.
 Här sitter vi nu alla utom födelsedagsbarnet och är redo att slänga oss över tårtan.
 Börjar bli lite nyfiken på den där bebben nu.
 Thella charma alla runt fika bordet.
 Tja lite fick Malou med sig hem i matlådan. Vi våga inte ta mer som hon morra.

Efter fikat åkte Malou och Emil hem till sig och Peppe började sin resa hem til Stockholm. Daniel och Oliwer åkte till syster Lena i Vena för att låna hem ett tvspel till Oliwer.

På kvällen lyckades jag få mamma att sitta still i soffan en hel film. Brudens bästa man tror jag den hette.
Med lite popcorn kommer man långt när det gäller mamma.

Gick och la oss tiden allihop, Daniel däcka redan runt 9 å jag lite efter 10. Hade varit en hård helg.

Måndag 24/11
 
Lite frulle fick vi i magarna innan vi gav oss ut på snöiga vägar.
Thella lyckades komma åt min macka, vilken lycka mindre kul när mamma tog den igen.

Resan hem gick faktiskt rätt bra tog nästan 4 timmar, men det var rätt mycket lastbilar och plogbilar ute.
Denna gång blev det oxå bara 2 stop ett på MC Donalds i Linköping för blöjbyte och lite mat. Sen blev det ett kiss stop för Oliwers del efter vägen.

När vi kom hem packa vi upp lite sen tog Daniel med sig Oliwer till Coop för att handla lite och köpa med sig en elgrej så de kunde koppla in tvspelet.

Tack Ludwig just nu står du högst upp på Oliwers favis lista.

Tisdag 26/11
När Daniel och Oliwer åkt till dagis och jobbet passa Thella och jag på att bara slappa.
Thella röjde runt på Oliwers rum och jag plocka lite här hemma.
 
Efter förmiddagsluren fick Thella till hennes stora glädje.......NOT på sig en overoll och skor.

Det var ju dags att hämta hem storebror och eftersom det var så mycket snö ute orka jag inte ta vagnen. Det fick bli en pulka å en bob.
 
Emma, Amilia och Maja kom förbi en sväng men innan de kom hann Oliwer slänga i sig lite mellis och Thella hann prova Oliwers bob.
 
Vi gick bara till den lilla baken bakom vårt hus men det räckte.
 
 
 Maja hon sov sig igenom åkandet.
 
Vi tröttna efter en stund så då gick vi in och röjde lite istället.
  
Tjejerna stanna kvar och åt lite kvällis med oss, så det fick bli pannkakor.
Innan bompa passa jag på att bada Thella lite, hon skulle ju till BVC i morgon så då måste man ju vara ren och fin,
 
Oliwer kolla lite på bompa innan det fick bli lite tvspel. Thella fattar inte riktigt detta med tvspel än men äta på sladden eller dra i den när Oliwer spelar är minst lika roligt. Uppskattas inte av alla ska tilläggas.
 
När alla barnen somnat bäddade jag ner mig i sängen med långkallingarna på (måste köpa mig en pjamas snart.)

Onsdag 26/11
Släppt av Oliwer på dagis lite efter 9 sen åkte vi vidare till BVC.
Thella gick igenom besiktningen denna gång oxå vilken lättnad.
Denna gång stod vågen på 9345g och hela 71 cm hade hon blivit. Asså vuxit från 66 cm till 71 cm på nästan 2 månader. Nog för att vi märkt att kläderna blivit trångare. Ja det blir nog en stor tjej av henne med.

När BVC besöket var avklarat åkte vi förbi malins bageri och köpte med oss frukostfrallor. Mumsa sen på dem när Thella somnat. Hann bädda ner oss och se en film med innan hon slog upp sina stora blå.

Lilltjejen var verkligen på bus humör idag å med lite hjälp av glömska pappa lyckades hon ta sig in i en blöt dusch med kläderna på. Mamma blev inte lika glad.

Under tiden Daniel hämta hem Oliwer från dagis fick jag ett ryck och röjde upp nere bland alla kartonger med julpynt.
Det ska ju komma en snickare (vet ej när än) och fixa lite under trappen så vi kan inte ställa in allt där än. Plus att Daniel måste lägga i något där vi rivit upp golvet. Så det fick bli till att ställa allt lite snyggt bakom bordet.
Ställde upp adventsljusstakarna oxå. Blev jätte mysig stämmning på en gång. Nu vill jag sätta upp alla tomtar med men det får man väl vänta med ett tag till , eller vad säger du Lollo???
Imorgon ska jag nog om orken finns sätta upp julgardinerna i köket.
 
 
Till kvällis åt vi köttsoppa vilket Thella gilla. Oliwer passa på att mata henne när jag gjorde mig en smörgås.
Tack brosan du är bäst.
Lillkillen lyckades få en julstjärna över ögat. Fråga mig inte hur det gick till.
Barnen såg lite på bompa efter maten.
 

Nu ska jag ta med mig sonen och läsa en kråkebok för honom så somnar han förhoppningsviss innan mig för en gångs skull.

God natt på er.














Kommentarer
Eva

Tack själv för en jättetrevlig middag! Hehe, jag tog också fram adventspyntet igår. Fast hos oss åkte tomtarna fram nu också. Tilde är helt fashinerad av allt pynt. Kram Eva!

2008-11-27 @ 09:14:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

familjenwiden

Här kommer jag skriva och lägga upp bilder om det som händer i vårt liv.

RSS 2.0