Då så

får väl börja från början som vanligt:-)

Onsdag 11 nov

Daniel och barnen var hemma och jag jobbade 7:30-16.
Allt gick bra på jobbet (idag var de faktiskt jobb då jag var vikarie)
Daniel skickade lite mms och sms under dagen.
Jag måste ju ha lite uppdatering om hur de går där hemma :-)

 Thella fixade lunchen.
(Potatismos och fiskpinnar.)

 VA spelade Oliwer dator de hade jag ALDRIG kunnat gissa.
 Till mellis blev de hamburgare.

De hade varit en sväng på tippen med lite grejer, när magarna tydligen
skrek efter mat. "Tur" de var så nära Mc Donalds.

När jag kom hem bytte jag en bajsblöja på Thella, den var så snällt
sparad till mig. Sen hoppade vi in i bilen och åkte till Willys för att handla.
Precis innan vi skulle betala började Thella bli lite gnällig, inte så
konstigt kanske när kl började närma sig halv 6.
Sen när jag skulle lyfta ur henne ur kundvagnen fastnade hon med foten.
Hon blev lite ledsen, men de gick snabbt över.
Satt in henne i bilen och efter de började hon andas konstigt och skakade
super mycket. Hon stirrade bara rakt fram och de gick inte få kontakt med henne.
Hur äckligt som helst. När vi kom hem la jag mig med henne på soffan, hon skakade
fortfarande och andades konstigt. Kollade febern den visade inget.
Men efter bara några minuter var den upp på 40 grader.
Gav henne lite alvedon och låg sen med henne i några timmar.
Hon blev då lite piggare och fick i sig 1 ½ halv macka. Vatten drack hon bra.
Så hon somnade i sin säng lite efter 9.
 inte ens pjamasen fick vi sätta på.
 en trött storebror somnade söt i sin säng.

Var en aning nervös över vad de kunde vara med henne.
Visst att hon kan ha 40 graders feber men så här brukar hon aldrig vara.

När vi tog en kvällsmacka sa Oliwer de att han trodde inte att de var svinis.
För Thella hade ju inte fått någon knorr än och de står de i tidningarna att man
ska få. Gullungen.

Runt 11 tiden på kvällen kräktes hon ner hela sin säng, la in henne hos oss.
Febern var fortfarande på 40, hon fick lite mer alvedon.
Resten av natten låg hon i vår säng, där låg hon sen och skakade, andades
konstigt. Sov gjorde hon inte heller utan bara stirrade rakt fram och blundande
lite då och då.

Torsdag 12 nov
Halv 6 på morgonen försökte vi ge henne lite mer alvedon, då febern
fortfarande inte gått ner något. Men de hela slutade med att hon kräktes  ner
hela sig själv och mig.
Jag började kl 7, så jag hoppade in duschen efter att han fyllt tvättmaskinen.
Gav Thella en alvedon i stjärten och lämnade henne med Daniel.
Väckte en super trött Oliwer och fick i väg honom till dagis till kvart i 7.
Påvägen till dagis undrade Oliwer lite över om jag skulle ta hand om Thella när
hon var sjuk. Förklarade att de var pappa som fick vara hemma denna gången.
Jag var hemma förra veckan och var sjuk plus att jag tog hand om Thella som
oxå var de då.
Han var tyst en stund sen sa han
- Ja så då tar pappa hand om Thella tills hon blir frisk eller dör.

Jag började nästan gråta när han sa så, försökte förklara att hon alls
inte behövde dö. Han tror tydligen att alla som får svinis dör för de säger de
på tv, radio och tidningar. Asså man tänkter verkligen inte på vad de "små" hör.
Undrar hur mycket han tänker på detta med svinisen.
Ja de är inte lätt att vara barn, stackarn.

Hur som helst så fick Oliwer äta frulle på dagis och de är flera år sen sist.
Han tyckte de var super spännande. Sen hade de barnbokens dag på dagis,
så han hade med sig star wars kläder som han skulle klä ut sig i.

Hemma var Daniel med en febrig och hängig Thella.
 snuttan avskyr verkligen när barnen är sjuka.
 40 graders feber & inte ens napp vill hon ha
 Pluttan

Han ringde sjukvårdsrådgivningen för att kolla lite.
Tanten han pratade med där tyckte att vi skulle ringa VC för Thella hade 3
syntomer som stämde in på svinis.

*Hon hade oregelbunden andning.
*Hög feber som inte går ner med hjälp av alvedon.
*Hostar så hon kräks.

Efter att ha pratat med VC fick han en tid vid halv 3.
Oliwer och jag kom hem runt 2. Så vi hjälpte till att få
Thella klar. Sen stannade vi hemma och väntade med spänning
på vad svaren skulle bli.
Trodde aldig de skulle komma hem, fick väntar i 2½ timme.
Då hade Daniel fått med sig en pencillinkur på 10 dagar.
De hade sett att hon hade en infektion i kroppen, men visst
inte riktigt vad de var.
Snabbsänkan hade visat på 160 och den skulle ligga på 100.
Så läkaren sa att de kunde vara svinis eller lunginflammation.
Tycker de låter lite konstigt men huvudsaken var att de var kollat.
Och läkaren sa oxå att hade de varit svinis så hade de gett samma
pencillin som vid lunginflammation. Så Daniel hade tackat jag till en
kur. Vilket verkar som om de var ett bra drag. För redan efter de 2 första
gångerna med den under dagen/ kvällen verkade de som om hon blev bättre.

 Vilar lite i mammas knä efter läkarbesöket.

På kvällen somnade hon inne hos oss till att börja med. Och under natten
när vi märkte att febern var borta och hon sov bra la vi in henne i hennes
säng.

Tänkte bjuda på ett lite samtal jag hade med Oliwer igår kväll vid läggning.
De hade haft maskerad  på dagis idag, så när vi låg i sängen och pratade
om de. Säger han helt plötsligt.

-Mamma gissa vilken av killarna de var som hade klätt ut sig till Emils
lillasyster Ida.

Jag gissade på lite killnamn men inget var rätt.

- Mamma de var H som hade klätt ut sig till de.

- Oj vad modigt och coolt av honom att göra de sa jag då.
-Vad sa ni andra grabbar då, skrattade ni åt honom?

- Nej inte jag för jag tyckte de var tufft gjort.

Sen var de tyst en stund sen säger Oliwer.

-Mamma jag fattar inte hur han kan vara så modig.


Fredag 13 nov.

GRATTIS LOLLO PÅ 26 ÅRSDAGEN!


Många kramar från oss örebroare.

Idag började inte jag förens halv 9. Tog och lämnade Oliwer
på dagis innan jag cyklade till jobbet.
Hemma var Daniel med en dotter som börjat få tillbaks sitt
rätta jag. Hon är fortfarande lite seg men febern är borta och
mat lusten har hittat tillbaks lite iallafall.
Läkaren hade ringt tillbaks idag för att kolla hur de hade gått
för Thella under kvällen och natten.
Daniel frågade lite om svinisen (om de nu är de)
Fick veta att de BARA smittar när man är sjuk, alltså hög
feber och allt de andra. Så nu smittar hon alltså inte mer, OM de
nu var svinis. Vilket vi aldrig kommer få veta.

 Thaimat pappa hittat i frysen till lunch.

Jag jobbade till halv 5 idag, så Daniel hämtade hem Oliwer runt halv 4.
När jag kom hem blev de lite kram kalas, sen åkte Daniel iväg och köpte
kvällsmat. Jag tog en sallad och de andra delade på en pizza.
Medans vi åt kollade vi på en tomte film som Daniel hyrt åt Oliwer.
Riktigt mysigt hela familjen var samlade och hade de trevligt.

Oliwer gör sig klar för fredagsmys
 väntar på pizzan
 mums
 klart de ska vara popcorn.
 även Thella fick lite att knappra på.

Fick veta på jobbet idag att de var en annan tjej på en annan avdelning som
igår kväll hade fått precis som Thella. Hög feber svårt att andas m.m.
De hade varit på akuten på kvällen men blivit hemskickade.
Sen på natten hade de blivit värre så de hade åkt in igen.
Då hade de tagit tester och de hade visat sig att de var lunginflammation på
henne och inte svinis som de först trodde.
Så de är kanske lungerna än då på Thella, men som sagt de får vi väl aldrig
riktigt veta.

Nu sover båda barnen och Daniel ska tvinga mig att kolla på en rymdfilm.
Finns en liten risk att jag kommer toksomna i soffan men de bjuder jag på.

God natt på er. Och ha en trevlig helg.
Kram



Kommentarer
Malin

Stackars lite... skönt att de blev bättre.. De har ju en tendens o bli bättre med bara ett par doser av penicillin.. Märkligt, dundermedicin =).. vilket är en f-bannat tur egentligen för de är de värsta som finns när de små liven blir sjuka =(...

Kram

2009-11-14 @ 09:30:50
URL: http://malin-westerback.blogspot.com
Kaisa

men fy vilken pärs!!! Jätte läskigt. och både svinis och lugnis är ju inte så himla kul. skönt att det hjälpte med medicinen. Men ska hon på återkoll eller nåt? Stackars lille Oliwer. Inte lätt... så många funderingar de måste ha när de är så små. Har ni vaccinerat er?



KRAM

2009-11-14 @ 11:29:03
sofia

Hej på dig! Vilken pärs ni har haft, det är hemskt när man hör att andningen påverkas! Hoppas nu att ni klarar er!

Kram

2009-11-17 @ 09:10:34
URL: http://blondinmama.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

familjenwiden

Här kommer jag skriva och lägga upp bilder om det som händer i vårt liv.

RSS 2.0