Dåligt, sämre, sämst

det är vad jag är på att blogga just nu.
Förstår verkligen inte hur folk hinner med längre.
Eller så börjar jag förstå alla som INTE hinner med att blogga.
De som jag klagade på förr bara några månader sen.
Försöker verkligen göra mitt bästa men som sagt ibland räcker
inte tiden till.

Tänkte köra en snabb genom gång av veckan innan jag ska
hoppa i sängs. (Tur för er att veckan varit rätt dö)

Tisdag 24 nov

Idag var Thella på dagis för första gången på ca 2 veckor.
Hon hade haft de så bra och haft jätte skoj med alla kompisar.
Jag var vikarie några timmar på "jobbet" 7:30-14:30, sen "jobbade"
jag vidare till 16:30.

När jag kom hem hade mannen fixat maten, sen försökte vi
få barnen i säng rätt fort.
Man vill ju inte bli störd när man ska kolla på DHW.
 Ett avsnitt av Barda innan sängen kallade.

Onsdag 25 nov

Jag började 8 idag så innan jag åkte plockade jag fram
duplolegot till barnen. Sen lekte de tydligen på Thellas
rum fram till lite efter 9, då hade de väckt Daniel och ville ha
frulle.
 Hej då mamma ha så skoj på "jobbet"

Idag var jag oxå lite vikarie 8-14, denna gång på en annan
avdelning vilket inte är helt fel. De finns 3 avdelningar på "huset"
och nu har jag varit på 2 av 3. Blir mycket lättare att känna igen
barnen när man får vara på alla avdelningar.

Runt 5 när jag kom hem så hemmet ut som ett bombnedslag,
men man och barn var på rymmen. Så jag satte igång att
snygga till här hemma.
Lite innan halv 6 kom de hem med pizza som vi myste på till
bompa.

Förre och efter kort på delar av hemmet.

 
 
 

Efter att barnen somnat kollade jag på Bonde söker fru,
innan jag själv slocknade.

Torsdag 26 nov.

Blev visst vikarie några timmar idag oxå.
Fast idag var de på min vanliga avdelning 7:30-13:30.
Sen "jobbade" jag vidare till kl 4.
Cyklade då hem till mannen, han var hemma idag
då han börjat sova så dåligt igen om nätterna.

Vi packade in oss i bilen och åkte för att hämta hem
barnen från dagis. Sen stannade vi till på konsum
för att köpa färdgodiset till morgondagens resa ner
till Hultsfred.

Efter att barnen fått i sig lite kvällsmat och gjort
sig klara för natten åkte Daniel iväg till en killkompis.
Jag började söva barnen och packa resväskan.
Oliwer somnade på en gång men Thella som blivit
mycket svårare att söva på sista tiden vill inte ge upp.
Var inne hos henne några gånger, vällingen hade hon
fått i sig men sova ville hon inte.
Hon vill bara ha närhet för att kunna somna numera.
Tror de har att göra med alla sjukdomar hon haft på den
senaste tiden. Sen har hon ocå börjat säga att hon är jädd
=rädd för mycket. Vet inte om hon tar efter Oliwer som kör
med de hela tiden. Eller om hon verkligen är de.

Nå ja till slut tog jag upp henne och gick med henne på armen.
Hon försökte koppla av och somna men tillslut kom hon på
den briljanta ideén att spy ner  mamma, sig själv och HELA
sitt sovrum. Nice....
Fasen stor mega medalj till alla ensamstående föräldrar,
fattar inte hur ni klara av allt.
Thella spydde 3 gånger på raken, sen visst jag inte vart jag
skulle ta vägen. Fick kliva över alla godsaker och ställa ner
henne i badet. Efter att hon var sanerad och nerbäddad i min
säng, var de bara att försöka städa upp allt på hennes rum.
Gissa om jag började må illa efter de. Fy vilken stank.
Mattan fick jag slänga ut på trappen för den gick inte att ha
inne.

Det var bara att lägga ner tänken på Hultsfredsresan denna
helg oxå. Men Thella var helt ok och ville inte alls sova efter
sitt lilla äventyr. Vi ringde mormor och morfar för att berätta
hur läget var. Thella pratade med dem båda och var hur glad
som helst. Om de var magsjuka är man väl inte så pigg?
Fick i henne lite vatten men de kom upp igen direkt efter att
vi pratat klart med mormor och morfar.
Denna gång kom hälften i spyhinken och hälften på mamma
och golvet.

Efter 4:e spyan gav jag upp och ringde hem Daniel.
 redo för nästa omgång om den nu kommer.

Så fort Daniel kom hem somnade Thella i min säng.
Vaknade igen sen efter nästan 2 timmar och fick
upp lite mer. Men sen ville hon sova i sin sängen och
sov sen där hela natten.

Själv sov jag inte alls bra, hade världens huvudvärk och
mådde super illa.

Fredag 27 nov

Var uppe vid 7 tiden och ringde "jobbet" för att tala om att
jag skulle vara hemma.
Ringde dagis för att säga att Thella skulle vara hemma.
Då berättade dagis fröken att de var ett barn till som var
hemma för magsjuka. De som var konstigt bara var att
Thella inte alls träffat henne.

Vid 8 tiden vaknade Thella och hon var så hungrig.
Först drack hon lite vatten, efter de ville hon ha välling.
Gav henne bara 100 ml ifall att de skulle komma upp.
Men de slurpade hon i sig på 2 sek, sen ville hon ha mer.
Gjorde 150 ml till och de försvann lika snabbt.
Hon ville ha mer igen, men då sa jag stop och försökte
få henne att vila magen lite.

Halv 10 lämnade jag Oliwer på dagis, cyklade förbi
konsum för att köpa lite ljust bröd och nyponsoppa
till Thella.
Ringde sjukvårdsrådgivningen för att kolla lite, då jag
tyckte de verkade som en konstig magsjuka.
Ville så gärna åka till mina föräldrar men inte med ett
magsjukt barn.

Hon på sjukvårdsrådgivningen tyckte inte de lätt som
magsjuka, då Thella aldrig fart illa av att kräkas eller
efteråt. Hon var inte alls slö och hängig utan snarare tvärtom.
Hon trodde istället att de var lite sviter av alla sjukdomar hon
haft den senaste tiden. En pencillinkur kan oxå sätta magen
ur balans lite. Så vi skulle inte ta de som magsjuka sa dem.

Velade länge fram och tillbaks om vi skulle åka ner eller inte.
Jag hade forfarande ont i huvudet och mådde illa.
Men 12:45 hämtade Daniel hem Oliwer från dagis.
Så lite efter halv 2 på började vi vår resa.

 Thella hittade färdpopcornen och började
mumsa på medans vi andra packade in i bilen.

 killarna hade kisspause.

Prick 4 kom vi fram till Malou och Emils port i Vimmerby.
Winnsan fick sin födelsedags present och de bjöd på lite fika
innan vi åkte vidare hem till morfar.
Mormor jobbade till kl 21, men barnen kämpade på för
att vara vakna tills hon kom hem.

 å paket vad spännande.
 Thella och morfar ringde i telefon.

Lördag 28 nov.

Idag var de stora kalas dagen.

Först var vi bjudna till Tim
på 5 årskalas. Han fyller den 3 dec men då är han hos sin mamma
så vi passade på att fira honom denna helg.
Vi var med på en tröja till honom, den var kanske inte allt för
poppis. För farmor och farfar hade köpte en slags maskin av något
slag. Fråga mig inte vad men den var gul och hade en skopa där
fram. Ja ni förstår eller hur;-)

 farmor och farfar hade köpt en tröja de oxå.
 god tårta bjöd Timpa på.
 Winnie kollade hållbarheten på möblerna.
 Och Daniel höll i.
 3 generationer
 kusinerna kollar in vad Linus gjorde.
  Adela och Lena lekte med Thella.
 Killarna lekte på Tims rum.

(Den gråa tröjan var vi med på och den gula saken han
har i handen blev kvällens paket vinnare.)

Efter kalaset packade hela hiet in sig i bilarna och körde
till Kinan i Hultsfred. Jag och Daniel skulle bjuda min
gammelmormor på lite mat istället för att köpa en present.
Sen hängde resten av släken på oxå, vilket var super trevligt.
Vet inte om resten av gästerna på resturangen tyckte de.
Men å andra sidan åt vi redan kl 17 och var klara runt 18:30.
Så hade de velat ha lite mer mys pys stämning skulle de kanske
ätit lite senare då barnen gått och lagt sig.
 
 
 De snälla ägarna av resturangen gav mormor
på en glass i 85 årspresent.

När alla var mätta och glad åkte fam Bjerkert hem till sig, och
Tim å Pontus till sig. Malou, Emil och Winnie följde med oss till Fallhult
en sväng. De stannade till lite innan 22.
 Thella sjöng Zillah och Totte för morfar.
 Apa tralla la
 Bompa och lördagsgodis tajam.
 Monstret Winnie höll igång.

Inte en lugn stund får man med den ungen. Har alltid trott att våra barn
varit rätt vilda som barn. Men asså Winnie slår dem med hästlängder.
Hon är ÖVERALLT HELA TIDEN.
 Så här får de röja tills hon kommer på besök:-)

Sen blev de lite Robinson tittande i tvsoffan med trötta barn.
 mystajm
 Oliwer lyckades haffa moster Malou för lite mys.

När barnen somnat och Malou med familj åkte hem.
Satt vi oss tillrätta i soffan för att kolla på nya Harry Potter.
Jag gav upp efter 1 timme, höll på att somna i soffan så jag
bäddade ner mig brevid Oliwer i sängen istället.

Söndag 29 nov

Oliwer och jag vaknade inte förens kl 8.
Då smög han ner till mormor och morfar.
10 minuter senare kom Daniel med Thella, då hade
hon bajsat. Bytte på henne och skickade sen in henne
till de andra.
 morfar var inte lika sugen på att se på tv som de andra.

Idag rann vällingen rakt igenom Thella igen. Den gjorde det igår oxå.
Fattar inte vad de är som är fel. Får kanske bytta till något annat än
fullkorn. Magen kanske inte klarar av de just nu.
Får helt enkelt se hur de går imorgon efter vällingen.
Just nu har de varit lite svårt att få i henne den på kvällarna.
Vet inte om hon känner på sig att de kommer hända grejer då,
eller om hon helt enkelt inte vill ha den längre.
Oliwer slutade oxå drick de rätt tidigt, men de är rätt smidigt
med den för då vet man att de får i sig något nyttigt varje
morgon och kväll.

 1a Advents frukost

Kl 11 var vi klara för avfärd mott stortan Örebro.
Daniel hade pratat med en kille om en annons på
blocket. Så vi tog en lite omväg hem.
Stannade till i närheten av Finspång, för att kolla in
"varan". Daniel tog med sig Oliwer upp till en lägenhet.
Där öppnade en mamma och visade Oliwer vad hennes son
ville sälja. Daniel sa att Oliwer bara stått och gapat utan att
säga något.
Sen hade Daniel frågat om Oliwer ville köpa den för 3 stora
pengar. Vilket han självkklart ville.
 Vilken lycka 300:- istället för ca 500-600:-

Ja så jag delade baksättet med dessa 2 monster.
 

Så fort vi kom hem gick vi inte till svärföräldrarna för att
få lite mat/fika i magarna.
Thella stannade kvar hos dem, för farmor och hon skulle
gå på en promenad.
Oliwer och Daniel åkte iväg på gympan och jag började packa
upp å adventspynta i fönsterna.

Jag hade tänkt att bara sätta upp stackarn och stjärnorna i alla
fönster utom i köket. För där tänkte jag slå på stort och putsa dem
och byta gardiner. Men Daniel tvingade mig putsa dem både utanför,
emellan och inne. Suck vad jobbig han är. Ska man verkligen behöva
se ut genom dem. Tyckte de var så smidigt när ingen kunde se in:-)
 Super women in action.

(ska bli spännande att se resultatet i dagsljus, såg inte allt
för bra i mörkret. Går att skylla på de iallafall)

 Saknar bara kulorna som ska hänga i fönstret.

Denna veckas projekt blir till att tvätta fönsterna och byta gardinerna
i vardagsrummet. Och innan jag fyller år ska de bakas pepparkakor och
lussebullar. Huuu hur ska de hinnas med. Nästa helg kommer inte vara
skoj. Daniel är borta hela lördagen. Oliwer har gympa uppvisning och kalas
att gå på. Och på söndagen är de simskola och gympa avslutning.
Måste hinna med att köpa present denna veckan också.

Oj oj oj vad mycket de blev nu helt plötsligt.
Bäst att krypa ner i sängen och dra täcket över huvudet.
Imorgon är en ny dag men nya utmanningar.

Vi ses kram








Kommentarer
Jessie

Välkommen till verkligheten! =) Me bloggandet alltså... fast du är fortfarande duktig på att fota o lägga in... De e bra!

2009-11-30 @ 19:24:23
Sofia

Vilken tur att ni kom iväg det är så trist att behöva ställa in pga sjukdom! Ni verkar ha haft en mysig helg och vilken tur att ingen annan i familjen börjat spy! För jag tror nog det var magsjuka Thella gumsan hade. Tindra och Neo brukar oftast vara som vanligt mellan kräkningarna medans jag själv är halvdöd efter en...blähhhhhhhhh!

Vi hörs! Kram Sofia

2009-12-02 @ 09:24:01
URL: http://blondinmama.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

familjenwiden

Här kommer jag skriva och lägga upp bilder om det som händer i vårt liv.

RSS 2.0